معرفی کتاب مجموعه دو جلدی آموزش جامع حقوق مدنی دکتر توکلی

 آموزش جامع حقوق مدنی توکلی چه می گوید؟

کتاب حقوق مدنی توکلی با عنوان «آموزش جامع حقوق مدنی» تالیف دکتر محمد مهدی توکلی است. این کتاب توسط انتشارات مکتوب آخر چاپ و منتشر می گردد. در این محتوا به معرفی بیشتر آن می پردازیم.

مباحث کتاب

مباحث کتاب آموزش جامع حقوق مدنی توکلی به همان ترتیب مقرر در کتب منابع دانشگاهی در مقطع کارشناسی فهرست بندی شده است. در دو جلد طراحی و تدوین شده است.

سرفصل های کتاب آموزش جامع حقوق مدنی توکلی

جلد اول

  1. فصل اول : اشخاص و محجورین
  2. فصل دوم : اموال و مالکیت
  3. فصل سوم : قواعد عمومی قراردادها
  4. فصل چهارم : الزامات خارج از قرارداد

جلد دوم

  1. فصل پنجم : حقوق خانواده
  2. فصل ششم : عقود معین 1
  3. فصل هفتم : عقود معین 2
  4. فصل هشتم : شفعه، وصیت و ارث

سبک نگارش

سبک نگارش کتاب حقوق مدنی توکلی ، منحصر به فرد است. بنابراین خواننده با روال مرسوم در شرح درس کتب دانشگاهی مواجه نیست.

تعریف اصطلاحات حقوقی

هر مبحث در این کتاب با تعریف اصطلاحات حقوقی آغاز می گردد. در هرمورد که لازم است توضیح مختصری به سبک درسنامه بیان شده است.

ذکر قوانین و مقررات مرتبط

در ادامه کلیه ی مواد مرتبط و هم مضمون با موضوع بحث از قوانین و مقررات داخلی اعم از قوانین عام و خاص، آرای وحدت رویه و … در ذیل مبحث آورده شده است.

ذکر مباحث اختلافی

از ویژگی های کتاب آموزش جامع حقوق مدنی توکلی، مطرح نمودن مباحث اختلاف نظری است. دکتر توکلی در این موارد اقوال صاحب نظران متعدد را ابتدائا بیان نموده است. خواننده را در انتخاب نظر مرجح ، مردد رها نکرده است. از این رو نظر اقوی را به صورت مستند و مستدل بیان داشته است.

بیان مسائل روز و مبتلا به جامعه

از نکات غافلگیر کننده و جذاب کتاب حقوق مدنی توکلی، بیان مسائل و موضوعات مطرح در پرونده های دادگستری است. مباحثی ازقبیل حضانت فرزندان پس از صدور گواهی عدم امکان سازش، جاری شدن صیغه طلاق، کوچک کردن سن در شناسنامه یا تغییر نام و نام خانوادگی افراد از جمله این موارد است.

 رویه طراحان سوالات آزمونهای حقوقی

بنابراظهارات برخی کارشناسان و داوطلبان آزمون های حقوقی رویه طراحان سوالات چند سالی است جهت گیری جدیدی پیدا کرده است. به گفته اشخاص مذکور سبک جدید طراحان، انتخاب و طرح سوالات کاربردی از پرونده های حقوقی است. بیان مثال های اینگونه در کتاب آموزش جامع حقوق مدنی علاوه بر پوشش مباحث آزمونی باعث جذابیت آن هم می شود.

استفاده از سبک سوال و جواب در بیان نکات

از دیگر نکات برجسته کتاب آموزش جامع مدنی، بیان برخی نکات مهم وآموزشی در قالب «سوال و جواب» است. این سبک نوشتاری، از اطاله کلام و ملال آور شدن مباحث آموزشی جلوگیری می کند. خواننده را به چالش فکری سوق می دهد. می تواند به تثبیت نکات از طریق حافظه تصویری کمک کند.

مختصرحقوق مدنی

در پایان یاد آور می شود با تالیف کتاب «آموزش جامع حقوق مدنی»، چاپ و انتشار کتاب دیگر دکتر توکلی با عنوان «مختصر حقوق مدنی» به پایان رسیده است.

دسته بندی موضوعات

کتاب آموزش جامع حقوق مدنی، مختصر جامعی است که به علت دسته بندی موضوعات، منبع بسیار مناسبی برای دانشجویان و داوطلبان آزمونهای حقوقی است.

نکته بردای در آموزش جامع حقوق مدنی توکلی

برای داوطلبانی که از روش خلاصه نویسی و نکته برداری به سبک نمودار درختی استفاده می کنند می تواند مفید باشد.

نکته پایانی…

کتاب حقوق مدنی توکلی در دو جلد سخت و شومیز به چاپ رسیده است که این کتاب ها از لحاظ محتوایی با هم تفاوتی ندارند بلکه فقط تفاوت ظاهری و فیزیکی دارند. جهت مشاهده ویژگی هر دو جلد کتاب از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

مجموعه دو جلدی آموزش جامع حقوق مدنی (جلد سخت)

مجموعه دو جلدی آموزش جامع حقوق مدنی (جلد شومیز)