اصول فقه به روش ساده سمیرا محمدی

اصول فقه کدام منبع را تهیه کنم؟

در این محتوا کتاب« اصول فقه به روش ساده» تالیف خانم سمیرا سید محمدی از انتشارات مشاهیر دادآفرین معرفی می گردد. خانم محمدی کتاب اصول فقه را در 2 جلد تدوین نموده اند. جلد اول را به مبحث الفاظ اختصاص داده اند و جلد دوم به مباحث اصول عملیه می پردازد. بحث الفاظ اصول فقه به روش ساده سمیرا محمدی در 7 فصل طراحی شده است.

سرفصل های اصول فقه به روش ساده

جلد اول

  1. فصل اول: وضع الفاظ
  2. فصل دوم: اوامر
  3. فصل سوم: نواهی
  4. فصل چهارم: مفاهیم
  5. فصل پنجم: عام و خاص
  6. فصل ششم: مطلق و مقید
  7. فصل هفتم: مجمل و مبین

جلد دوم

  1. بخش اول: ادله استنباط احکام
  2. بخش دوم: امارات
  3. بخش سوم: اصول عملیه
  4. بخش چهارم: تعارض ادله
  5. بخش پنجم: اجتهاد و تقلید
  6. سوالات
  7. پاسخنامه

 

 سبک نگارش کتاب اصول فقه به روش ساده سمیرا محمدی

سبک نگارش مولف در این کتاب مبتنی بر درسنامه – تست است. کتاب اصول فقه به روش ساده در قالب درسنامه به تعریف اصطلاحات فقهی و توضیح مطالب پرداخته است. با بیان مثال های حقوقی، اعمال قواعد فقهی را به شکل کاربردی به خواننده می آموزد.

جدول بندی مثال ها

از ویژگی های کتاب بیان مثال های متعدد حقوقی – قانونی و جدول بندی تعدادی از مثالها است. جدول بندی مثال و مطالب به نقش بندی و ساماندهی آنها در حافظه کمک می کند. به خاطر آوردن مجدد آنها را تسهیل می نماید.

خلاصه نویسی با نمودار درختی

از ویژگی های دیگر کتاب اصول فقه به روش ساده، بیان خلاصه مطالب در انتهای هر مبحث از طریق نمودار درختی است که باعث صرفه جویی در وقت داوطلب هنگام خلاصه نویسی می شود.

کادرهای مجزای حاوی نکات استنتاجی

از نکات مهم در کتاب خانم محمدی بیان نکات برجسته و استنتاجی از مطالب قبلی در قالب کادرهای مجزا است. اثر چنین سبکی علاوه بر آموزش نحوه استنباط و استنتاج نکات حقوقی از مطالب پیشین، برجسته سازی و تثبیت مطالب مهم در حافظه وایجاد نظم درحافظه تصویری می تواند باشد.

نکته پایانی

برای تعیین منبع مناسب مطالعاتی باید توجه داشت که شاخص ثابتی در این زمینه وجود ندارد. داوطلب صرفا باید بر اساس پارامترهای مختلفی اقدام  به انتخاب منبع نماید.

پارامترهای تعیین منبع مطالعاتی

  • سلیقه
  • روش مطالعه
  • نوع برنامه ریزی
  • میزان ساعاتی که داوطلب می تواند به مطالعه اختصاص بدهد
  • سطح دانش و پایه علمی
  • توانایی فهم و برقراری ارتباط با سبک و نوع نگارش
  • توانایی برقراری ارتباط با منبع موردنظر