معرفی کتاب ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان

چرا ساده ساز بخوانم

در این محتوا به معرفی تجارت فرحناکیان با عنوان «ساده ساز حقوق تجارت» می پردازیم. این کتاب، تالیف دکتر فرشید فرحناکیان است. میزان، انتشاراتی است که چاپ و انتشار ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان را به عهده دارد.

مولف از قانون تجارت و از ماده یک آن شروع به شرح و ساده سازی مواد این قانون نموده است. در مباحث مرتبط، بلافاصله به ساده سازی قوانین خاص آن هم پرداخته است.

سرفصل های کلی ساده ساز تجارت فرحناکیان

  1. قانون تجارت
  2. قانون صدور چک
  3. قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی
  4. آئین نامه اداره تصفیه امور ورشکستگی
  5. آئین نامه موادی از قانون تجارت در خصوص تصفیه امور ورشکستگان
  6. لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

 چرا ساده سازی ؟

این مجموعه ساده ساز نامیده شد، چرا که برای دست یابی به هر هدفی، ساده شمردن آن اشتباهی است عظیم ولی ساده ساختن آن موفقیتی است بزرگ.

ساده سازی به سبک حقوق مدنی درنظم کنونی

مولف در ساده سازی تجارت از سبک نوشتاری حقوق مدنی در نظم کنونی دکترکاتوزیان استفاده کرده است.

عنوان انتخابی برای هر ماده

 برای هر ماده یک عنوان کلی انتخاب شده است. این عنوان حاوی مفهوم ماده مورد نظر است. عنوان انتخابی در کنار ماده درج شده است. بنابراین مفهوم ماده با مشاهده عنوان آن یادآوری می شود. بدون اینکه لازم باشد کل متن ماده مطالعه شود.

شرح مواد با منابع معتبر در ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان

کلیه نکات مهم در ذیل هر ماده دسته بندی و ذکر شده است. نکات مهم از منابع معتبر گردآوری شده است. این منابع شامل قانون تجارت، سایر قوانین مادر، قوانین خاص مرتبط، دکترین حقوقی و آرای وحدت رویه است.

ارتباط مواد قانونی

در ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان با ذکر نکات مرتبط از منابع معتبر، ارتباط مواد قانون تجارت با سایر مواد قانونی برای خواننده آشکار می گردد.

 تست های درون متنی

پس از بیان نکات و مباحث مرتبط با هر ماده، تعدادی سوال تستی درون متنی تعبیه شده است. تست ها از آزمون های حقوقی مختلف سنوات قبل انتخاب شده است.

طراحی ویژه آزمون های حقوقی

ساده ساز تجارت فرحناکیان ویژه آزمون های وکالت، مرکز وکلای قوه قضاییه، قضاوت، سردفتری، ارشد و دکترا طراحی شده است.

طبقه بندی ماده ای تست ها

 تست ها به صورت ماده ای طبقه بندی شده است. یعنی ذیل هر ماده، تست های مرتبط با موضوع آن ماده تعبیه شده است.

جداول آموزشی در ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان

از دیگر ویژگی های ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان استفاده از جدول آموزشی است. جداول طراحی شده در انتهای کتاب قرار دارد. استفاده از جدول در خلاصه نویسی مباحث حفظی، از ابتکارات ساده ساز تجارت است. مباحث حفظی مواردی از قبیل حدنصاب تشکیل جلسات و ویژگی های این شرکت ها است.

خلاصه برداری و نت برداری با جداول آموزشی

جداول تعبیه شده در کتاب برای دو دسته از داوطلبان می تواند مفید واقع شود. دسته اول، داوطلبانی است که در فهم نص مواد قانونی مشکل دارند و ماده برای آنها گنگ است. این داوطلبان بدون رجوع به ماده موردنظر، می توانند نکات آن را مطالعه کنند. دسته دوم، داوطلبانی هستند که در روش مطالعاتی خود از خلاصه نویسی استفاده می کنند. این دسته به راحتی می توانند با رجوع به جدول مورد نظر نکات مهمی را که از قلم انداخته اند به خلاصه نویسی خود اضافه کنند.

جدول مقایسه یی شرکت سهامی با شرکت تضامنی

در این جدول دو ستونی، مولف به مقایسه تطبیقی شرکت سهامی و تضامنی پرداخته است. تعریف، حدنصاب ها، میزان سرمایه قانونی جهت تشکیل شرکت، نقل و انتقالات و غیره با هم مقایسه و دسته بندی شده است. بنابراین داوطلب می تواند به کمک این جدول به ویژگی های این دو شرکت مسلط شود. مقایسه دو مبحث یکی از روش های مرسوم در مطالعه است. به این روش می توان مطالب مهم را در حافظه تثبیت کرد.

جدول موضوعی لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت

در این جدول تمام نکات مربوط به شرکت های سهامی درج شده است. از تعریف شرکت گرفته تا تعریف سهم، ورقه سهم، اوراق قرضه و غیره در جدول موضوعی لایحه دسته بندی و درج شده است.

جدول ذی نفعان قانون تجارت

در طراحی این جدول، اولا کلیه مواد قانون تجارت و لایحه اصلاحی (مصوب 1347 در باب شرکت های سهامی) مربوط به ذی نفعان شناسایی شده است. ثانیا در ستون های مربوطه شماره ماده مورد نظر، خواهان، خواسته و مرجع صالح به رسیدگی دسته بندی و درج شده است.

جدول اشخاص ثالث در ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان

در جدول اشخاص ثالث، تمام مواد قانون تجارت که حقی برای ثالث قائل شده، شناسایی شده است. حق شناسایی شده برای ثالث به همراه ماده مربوطه در آن درج گردیده است.

جدول موضوعات فعالیت نیازمند اخذ مجوز قبل از ثبت تاسیس و تغییرات

در این جدول، مرجع صدور مجوز، موضوع فعالیت و مستندات آن گردآوری و دسته بندی شده است.

 برای مشاهده جدیدترین نسخه کتاب  ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان چاپ 1400 و خرید آن می توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

ساده ساز حقوق تجارت (چاپ جدید سال 1400) دکتر فرشید فرحناکیان