معرفی کتاب شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن

شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن چه می گوید؟

در این محتوا قصد داریم به معرفی کتاب مدنی ترکمن با عنوان «شرح آزمونی حقوق مدنی» بپردازیم. شرح آزمونی حقوق مدنی تالیف حسام الدین ترکمن است. انتشارات مهرپویان پویا، چاپ و انتشار شرح آزمونی حقوق مدنی را به عهده دارد. در 8 بخش مطابق سرفصل های دانشگاهی مباحث حقوق مدنی 1 تا حقوق مدنی 8 را پوشش می دهد.

سرفصل های شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن

  1. بخش اول: حقوق مدنی 1
  2. بخش دوم: حقوق مدنی 2
  3. بخش سوم: حقوق مدنی 3
  4. بخش چهارم: حقوق مدنی 4
  5. بخش پنجم: حقوق مدنی 5
  6. بخش ششم: حقوق مدنی 6
  7. بخش هفتم: حقوق مدنی 7
  8. بخش هشتم: حقوق مدنی 8

تمرکز شرح آزمونی بر مباحث آزمونی و حذف مباحث غیرآزمونی

در شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن، تمرکز مولف بر تشریح مباحثی است که سایر مولفان به آنها کمتر پرداخته اند. برای مثال در حقوق مدنی 1 مباحث غایب مفقودالاثر و قیمومت از جمله این موارد است. به نظر مولف مباحث مربوط به اشخاص موضوع مواد 956 لغایت 1010 قانون مدنی از اهمیت آزمونی کمتری برخوردار است. به نظر مولف که در ابتدای بخش اول شرح آزمونی مدنی درج شده است، خواندن متن مواد فوق کافی است. از این رو مولف توجه خود را به مباحث کمتر بررسی شده معطوف کرده است. مباحثی که بیشترین ارتباط را با قوانین خاص دارد. علت این امر احتمالا اعلام رسمی قوانین خاص به عنوان منابع آزمون وکالت، توسط اسکودا است.

بیان نکات مهم و کاربردی در شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن

از ویژگی های کتاب شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن، بیان نکات پرکاربرد مرتبط با مباحث آزمونی است. نکاتی که بیشترین کاربرد را در مسائل حقوقی دارد.

سوالات تالیفی طبقه بندی شده

در کتاب شرح آزمونی حقوق مدنی، بیشترین تاکید بر مباحث مرتبط با قوانین خاص است. بنابراین مولف تعدادی سوال تالیفی را در انتهای هر بخش تعبیه کرده است. این سوالات به بررسی نکات مهم مرتبط با درسنامه پرداخته است.

حذف سوالات منتخب آزمون های حقوقی سنوات قبل

  • با تاکید مولف بر پوشش تست های تالیفی
  • عدم درج سال و نوع آزمون مقابل تست های طبقه بندی شده

استنباط می گردد که شرح آزمونی فقط حاوی تست تالیفی است. از این رو درآموزش مباحث از تست های منتخب آزمون های حقوقی سنوات قبل استفاده نشده است.

نکات درون پاسخی

از دیگر ویژگی های کتاب مدنی ترکمن، بیان نکات مهم و پرکاربرد مرتبط با هر سوال است. مولف در پاسخ نامه تشریحی این نکات را دسته بندی و درج کرده است. نکات مزبور، نکاتی هستند که در درسنامه ذکر نشده است. مولف جهت جلوگیری از اطاله و ملال آور شدن متن کتاب، این دسته نکات را در پاسخ تشریحی تست ها بیان کرده است.

جمع بندی مباحث با استفاده از نمودار در شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن

در مواردی که ضروری بوده است، مطالب تشریح شده در قالب نمودار درختی جمع بندی شده است. نکات مهم و واژگان کلیدی در این نمودار درج گردیده است. این قسمت از شرح آزمونی می تواند برای داوطلبی که خلاصه نویسی می کند، مفید واقع شود. از این رو داوطلب می تواند نکاتی را که از قلم انداخته است به دفتر خلاصه نویسی خود اضافه نماید.

دسته بندی موضوعات فرعی ذیل عنوان اصلی

برخی عنوان ها و اصطلاحات حقوقی خود به چند دسته تقسیم می شوند. در برخی کتب دانشگاهی این دسته بندی ها یا اصلا به طور کامل بیان نشده است. در کتاب شرح آزمونی مدنی، مولف اقدام به دسته بندی برخی عنوان ها از طریق نمودار کرده است. ازاین رو مطالب می تواند به صورت منظم و قالب بندی شده در ذهن داوطلب ثبت گردد.

پاسخ های تشریحی

در شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن، مولف سوالات تالیفی را با توجه به توضیحات داخل کتاب طرح کرده است. پاسخ ها به صورت تشریحی، مستدل و مستند به قانون مدنی، سایر قوانین، قوانین خاص، نظرات اساتید مطرح، آرای وحدت رویه و نظرات مشورتی بیان شده است. در سوالاتی که ضروری بوده است علاوه بر توجیه پاسخ درست، ایراد سایر گزینه ها هم ذکر گردیده است.

تفکیک پاسخ نامه و سوالات طبقه بندی شده

تست های تالیفی به صورت موضوعی طبقه بندی شده است. سوالات در انتهای هر بخش به صورت مجزا از پاسخ نامه تعبیه شده است. پاسخ نامه بلافاصله پس از سوالات درج شده است. از این رو اگر داوطلب قصد تست زنی داشته باشد بدون مواجه با مشکل می تواند پس از پاسخ گویی به تمام سوالات هر بخش به پاسخ نامه آن رجوع نماید. از طرف دیگر اگر داوطلبی قصد تست خوانی داشته باشد، می تواند به قاعده دو انگشتی پاسخ ها را مطالعه کند.

جدول بندی تفاوت ها

در برخی مباحث مولف دو موضوع یا اصطلاح را با هم مقایسه کرده است. تفاوت های آنها را برشمرده است. این تفاوت ها در جدولی در انتهای آن مبحث درج شده است. این گونه مقایسه ها معمولا در مباحثی که جنبه حفظی دارند اعمال شده است. برای مثال در صفحه 63 کتاب با شناسایی مواد مربوط به حیازت نهر و آب، این مواد در جدول ویژه درج شده است. تفاوت ها با انتخاب موضوع برای مواد مربوطه، آشکار شده است.

هم چنین در صفحه 144 کتاب شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن به عقد معلق پرداخته شده است.تفاوت عقد معلق با مفاهیم مشابه از قبیل عقد احتمالی، مشروط و موجل در جداول مربوطه درج گردیده است.

جهت مشاهده ویژگی ها و خرید کتاب از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

شرح آزمونی حقوق مدنی ترکمن