معرفی کامل کتاب شرح جامع قانون تجارت دکتر سربازیان و هاشمی

چاپ جدید حقوق تجارت را مطالعه کنم یا چاپ قدیم؟

شرح جامع قانون تجارت سربازیان، جدیدترین  و به روزترین کتاب در حوزه حقوق تجارت است. کتاب حقوق تجارت سربازیان تالیف مشترک دکتر مجید سربازیان و سید رضا هاشمی است. انتشارات ارشد، چاپ اول کتاب شرح جامع حقوق تجارت را در سال 1400 منتشر کرده است. کتاب حقوق تجارت سربازیان در 16 باب به تشریح مباحث حقوق تجارت پرداخته است. شرح مواد قانون تجارت و قوانین خاص مرتبط به صورت سلیس و روان انجام شده است.

منبع درس حقوق تجارت

منبع اصلی  درس حقوق تجارت در آزمون های حقوقی، قانون تجارت مصوب 1311 و قوانین خاص مرتبط با آن است. لایحه قانون تجارت جدید؛ هنوز، در مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسیده است.

جدیدترین تغییرات، اصلاحات و الحاقات قانون تجارت مصوب 1311

آخرین تغییرات قانونی در حوزه حقوق تجارت، اصلاحیه های مربوط به قانون صدور چک مصوب 1355 است. قانون صدور چک در سال های اخیر دو بار اصلاح شده است. قانون صدور چک یک بار در سال 1397 اصلاح شد. در آخرین و جدیدترین اصلاحیه قانون صدور چک مصوب 1400، دو ماده اصلاح و یک ماده الحاق شده است. قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب 1400/02/18 مشتمل بر 3 ماده است.

چارچوب کتاب

کتاب از 3 قسمت تشکیل شده است. قسمت اول، به شرح ماده به ماده قانون تجارت اختصاص دارد. در قسمت اول، کلیه مباحث حقوق تجارت در ذیل ماده مرتبط با آن مبحث توضیح داده شده است. در قسمت دوم، به همان ترتیب مقرر در قانون تجارت و در جای خود، مواد قانون خاص مرتبط تشریح شده است. برای نمونه، در انتهای باب چهارم با عنوان«برات، فته طلب، چک» قانون صدور چک مصوب 1355 و اصلاحیه های بعدی آن بررسی شده است. در قسمت سوم و انتهایی کتاب نیز متن مواد منسوخ شده قانون تجارت درج شده است.

بیان ساده، سلیس و روان

در کتاب شرح جامع قانون تجارت، مطالب با ساده ترین بیان تشریح شده است. در توضیح مباحث، از واژگان ثقل و سنگین استفاده نشده است. از این رو، خواننده می تواند به راحتی و بدون مشکل در صورت برقرای ارتباط با متن سرعت مطالعه خود را افزایش دهد.

اجتناب از بیان مطالب پیچیده و خسته کننده

در کتاب شرح جامع قانون تجارت، مولف به شرح ماده به ماده قانون تجارت پرداخته است. نکات مرتبط با ماده مرقوم بیان شده است. از این رو، صرفا مطالب مرتبط با هر ماده که به فهم و درک منظور قانون گذار کمک می کند، بیان شده است. مطالب پیچیده و علمی در متن کتاب تعبیه نشده است.

بیان مطالب صرفا آزمونی

با توجه به ویزگی خاص کتب شرح قانونی، در کتاب شرح جامع قانون تجارت صرفا مطالب آزمونی بیان شده است. مباحثی که ارزش آزمونی ندارد، در کتاب بررسی نشده است.

واژه شناسی و معنا شناسی واژگان کلیدی

در ذیل هر ماده، واژگان کلیدی آن ماده مشخص شده است. هم چنین، معنای هر واژه کلیدی و منظور اصلی قانون گذار از آن واژه نیز به صورت مستدل و مستند بیان  شده است.

برای مشاهده مشخصات کامل کتاب و خرید آن از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

شرح جامع قانون تجارت دکتر سربازیان و هاشمی