معرفی کتاب شرح دکترین قانونی مدنی دکتر کریمی

شرح دکترین قانون مدنی چه می گوید؟

در این نوشتار قصد داریم به معرفی کتاب مدنی کریمی، با عنوان «شرح دکترین قانونی مدنی» بپردازیم. این کتاب، تالیف بهزاد کریمی از انتشارات ارشد است. در این کتاب کریمی به همان ترتیب مقرر در قانون مدنی به شرح تک به تک مواد قانون مدنی پرداخته است.

دکترین حقوقی، محور اصلی شرح مواد قانون مدنی

محتویات و محوریت کتاب مدنی کریمی، بر خلاف کتاب قانون مدنی در نظم کنونی دکتر کاتوزیان است. قانون مدنی در نظم کنونی، اغلب حاوی نظرات دکتر کاتوزیان، آرای وحدت رویه، نظرات مشورتی و مواد مرتبط است.

بر عکس، کتاب دکتر کریمی، حاوی مجموعه ای از نظرات اساتید صاحب نظر در حوزه حقوق مدنی است. از این رو، تاکید مولف شرح دکترین قانون مدنی، بر انعکاس نظرات مختلف است. گردآوری و تنظیم نظرات اساتید مطرح، می تواند از نوآوری ها و ابتکارات کتاب شرح دکترین کریمی باشد.

آرای وحدت رویه و نظرات شورای نگهبان

بنابر اظهارات مولف، محور اول کتاب قانون مدنی کریمی، دکترین حقوقی در مباحث اختلافی است. محور دوم نظرات اساتید در شرح مواد قانون مدنی است. آرای وحدت رویه و نظرات شورای نگهبان، جز اولویت های آخر مولف است.

با مطالعه کتاب، اولویت ها به وضوح قابل تشخیص است. در این کتاب، فقط در موارد ضرورت، به آرای وحدت رویه و نظرات مشورتی اشاره شده است. بر خلاف در نظم کنونی، که تقریبا تمام نظرات مشورتی و آرای وحدت رویه در زیرنویس ها درج شده است.

ارتباط مواد با یکدیگر

محوریت سوم کتاب کریمی، بیان ارتباط مواد قانون مدنی با سایر قوانین است. مواد  و نکات مرتبط به آن ها، به صورت مجزا در کادرهای مستطیلی و ذیل هر ماده درج گردیده است.

ذکر موارد اختلافی

از نکات برجسته کتاب شرح قانون مدنی، بررسی مباحث اختلافی است. در کتاب دکتر کریمی ، مباحث اختلافی به دو دسته تقسیم شده است.

دسته اول، مباحث اختلافی است که در آزمون های سنوات قبل مورد سوال واقع شده است. در این موارد، نظر صائب به صورت مستدل و مستند انتخاب شده است.

دسته دوم، مباحث اختلافی است که تا کنون در آزمون های حقوقی مورد سوال نبوده است. در این موارد، مولف نظری را که با ظاهر و روح قانون سازگارتر است، انتخاب نموده است.

برای مشاهده مشخصات کتاب و خرید آن از طریق لینک زیر اقدام کنید:

شرح دکترین قانون مدنی کریمی