کتاب قانون اساسی شورای نگهبان

قانون اساسی شورای نگهبان چه می گوید؟

 ویژه آزمون وکالت

بر اساس اظهارات رییس مرکز وکلای قوه قضائیه مبنی بر اضافه شدن قانون اساسی به مواد امتحانی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه،کتاب قانون اساسی شورای نگهبان می تواند برای داوطلبان آزمون وکالت این مرکز منبع مطالعاتی مفیدی باشد.

سهولت در دسترسی به متن قانون اساسی

در بخش اول کتاب قانون اساسی مشورتی پژوهشکده شورای نگهبان، مولفان تنها به درج مقدمه و متن اصول قانون اساسی بسنده کرده اند. از این رو خواننده در مطالعه بخش دوم با مشکل رجوع به منابع دیگر جهت دسترسی به متن اصول و تعدد منابع  مواجه نخواهد بود.

اصلاحیه سال 1368 مبنای کتاب قانون اساسی

در بخش اول قانون اساسی فتحی-اصفهانی، قانون اساسی اصلاحی و بازنگری شده 1368 در متن درج شده است. متن سابق اصول قانون اساسی در پاورقی کتاب درج گردیده است.

عیب و نقص قانون اساسی

قانون اساسی مانند هر قانون مدون دیگری خالی از اشتباه و عیب و نقص نیست. با این وجود هر کشوری  باید در صدد برطرف نمودن عیب و نقص های مذکور باشد. تا ضمن حفظ ثبات قانون، متناسب با شرایط ومقتضیات زمانی، مکانی و اقتصادی، تکنولوژی و غیره جامعه باشد. بنابراین کشورها در بیشتر موارد برای تامین این مطابقت از ابزاری به نام تفسیر بهره می برند.

نوآوری در پوشش کلیه نظرات شورای نگهبان

بنابراظهارات پژوهشکده، کتاب قانون اساسی مشتمل بر کلیه نظرات تفسیری، مشورتی، استعلامی و شرعی از سال 1359 لغایت 1398 است. از این رو به دلیل پوشش و جامعیت موضوعات در یک مجموعه تک جلدی، نوعی نوآوری محسوب می گردد.

مفسر رسمی قانون اساسی

مستند به اصل 98 قانون اساسی، شورای نگهبان مفسر رسمی قانون اساسی محسوب شده است.

اصل 98 قانون اساسی

تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می شود.

نظرات تفسیری

نظراتی که شورای نگهبان در تفسیر اصول قانون اساسی اظهار نموده و به تصویب سه چهارم اعضای این شورا رسیده است.

نظرات مشورتی

نظراتی که شورای نگهبان در تفسیر اصول قانون اساسی اظهار نموده اما به تصویب سه چهارم اعضای این شورا نرسیده است.

نظرات ارشادی

نظراتی که با هدف ارشاد جهت حفاظت از قانون اساسی است. نظر ارشادی توسط شورای نگهبان صادر می شود. این نظر در قالب تذکر در ارتباط با اصول قانون اساسی به نهادها و شخصیت ها ابراز می گردد.

نظرات استعلامی

نظراتی که شورای نگهبان در پاسخ به استعلامات اشخاص حقیقی و حقوقی در باب موضوعات قانون اساسی اظهار نموده است.

نظرات شرعی

مجموعه مهمترین نظرات شرعی  فقهای شورای نگهبان که در مورد اعمال اصل چهارم قانون اساسی  ابراز گردیده است.

مخاطبان غیرآزمونی کتاب قانون اساسی به همراه نظرات تفسیری، مشورتی و …

داوطلبان آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه، از مخاطبان این کتاب محسوب می شوند. کتاب قانون اساسی مشورتی پژوهشکده شورای نگهبان برای مخاطبان غیرآزمونی، منبعی کاربردی محسوب می شود. محققان و قانونگذاران از مخاطبان اصلی این کتاب هستند.

از این جهت که همه نظرات شورای نگهبان به صورت کامل و یکجا در یک منبع در دسترس آنها قرار دارد. از این رو لازم نیست برای دسترسی به این نظرات به منابع متعدد رجوع نمایند.

خاستگاه موضوع

در بخش دوم کتاب قانون اساسی مشورتی پژوهشکده شورای نگهبان، در پاره ای موارد به سیر تاریخی موضوع و خاستگاه آن پرداخته شده است. مولف این دسته موضوعات را به عنوان مباحث تکمیلی در پاورقی کتاب گنجانده است. از این رو خواننده بدون مواجه با اطاله کلام در صورت ابهام می تواند برای فهم بیشتر به پی نوشت رجوع نماید.