معرفی کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی سمیرا محمدی

محتوای تست اصول فقه سمیرا محمدی

در این محتوا به معرفی تست اصول فقه سمیرا محمدی با عنوان«مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی» می پردازیم. کتاب تست اصول فقه، تالیف مشترک سمیرا محمدی و محمدرضا شب خیز است

. انتشارات مشاهیر دادآفرین، برای سیزدهمین بار چاپ و انتشار آن را تجدید کرده است. مولفان، تست ها ی سنوات قبل را به صورت موضوعی و مطابق سرفصل های دانشگاهی در 6 بخش طبقه بندی کرده اند.

سرفصل های کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی سمیرا محمدی

  1. بخش اول: الفاظ
  2. بخش دوم: ادله استنباط احکام
  3. بخش سوم: امارات
  4. بخش چهارم: اصول عملیه
  5. بخش پنجم: تعارض ادله
  6. بخش ششم: اجتهاد و تقلید
  7. پاسخنامه

پاسخ نامه تشریحی

از ویژگی های کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی سمیرا محمدی، تشریح پاسخ تست ها است. در مواردی که ضروری به نظر رسیده است نکات مهم آزمونی در قالب نمودار های درختی شرح داده شده است.

ارجاع به نکات مهم آزمونی

از نکات مهم در تالیف کتاب تست سمیرا محمدی، ارجاع درون پاسخی به تست های قبل است. از این رو، در تست های مشابه، نکات آزمونی مشترک تکرار نشده است. بلکه در یک تست نکات مهم درج گردیده است. در بقیه تست ها به پاسخ تست حاوی نکات ارجاع داده شده است.

مزیت ارجاعات درون پاسخی در کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی سمیرا محمدی

این سبک از چند جهت مطلوب است.

  • از افزایش حجم کتاب به علت تکرار نکات یکسان در سوالات مشابه جلوگیری می کند.
  • گاهی داوطلب زمان کافی ندارد. یک بار مطالعه برای او مطلوب است. بنابراین از اتلاف وقت وی جهت مطالعه چندین باره نکات جلوگیری می شود.
  • گاهی داوطلب زمان کافی دارد. مطالعه چندین باره جهت تثبیت مطالب برای او مطلوب می باشد. از این رو می تواند با استفاده از ارجاعات داده شده به نکات مربوطه رجوع نماید.

تله های تستی

استفاده از تله های تستی از روش های متداول در طرح سوالات شبهه برانگیز است. طراحان سوالات آزمون های حقوقی از این سبک در موارد متعدد استفاده می کنند. به نظر برخی از کارشناسان و اساتید، این روش در موارد تغییر یا اصلاح قوانین، کاربرد ویژه دارد. متن قانون قبل و بعد از تغییر یا اصلاح، تله تستی پرکاربردی است. در کتاب تست اصول فقه سمیرا محمدی، به بررسی تله های تستی پرداخته شده است.

رفع تله تستی با مهندسی معکوس

از راهکارهای رفع تله در تست ها، تسلط به مهندسی معکوس در تست زنی است. رد گزینه های غلط از تکنیک های مهندسی معکوس است. در تست اصول فقه سمیرا محمدی، پاسخ درست به صورت مشروح توجیه شده است. علاوه بر این، ایراد گزینه های غلط هم بررسی گردیده است. هدف مولفان در بررسی این ایرادات، آشنایی داوطلب با تله های تستی عنوان شده است.

پارادوکس تشریح و ایجاز

از ویژگی های کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی، ایجاز و اختصار پاسخ تست ها است. علیرغم تشریحی بودن جواب سوالات سعی مولفان بر بیان ساده و مختصر آنها بوده است. استفاده از نمودار درختی در تشریح پاسخ ها به منظور تامین این ویژگی کتاب بوده است. اطاله کلام سبب اتلاف وقت داوطلب و پرداختن به حواشی غیرضروری است.

بیان مباحث آزمونی در کتاب  مجموعه سوالات طبقه بندی شده مبانی استنباط حقوق اسلامی سمیرا محمدی

طبقه بندی تست های سنوات گذشته موجب حذف اتوماتیک مباحث غیرآزمونی از کتاب گردیده است. مباحثی که صرفا جهت افزایش اطلاعات خواننده به منابع دانشگاهی افزوده می شود. از این رو، پایه و بیس مباحث محسوب نمی گردد.

علوم نوین

موضوعات جدید و علوم نوین در پرتو پیشرفت علم و تکنولوژی به منصه ظهور می رسد. بر ارتباطات و زوایای مختلف زندگی انسان تاثیرگذار است. لقاح مصنوعی در پرتو علوم نوین پزشکی به خدمت انسان در آمده است. در راستای برآورده نمودن یکی از نیازهای بقایی انسان به وجود آمده است. موضوع جدیدی که خاستگاه آن حفظ نسل و بقای بشر در زمین است. از این رو مثالی آشنا در مباحث اصولی و حقوقی جدید است.

سوالات جدید و کاربردی در قالب تست های تالیفی

جهت گیری طراحان سوالات در سال های اخیر به سمت  جدید و قوانین کاربردی، دامن گیر اصول فقه هم شده است. مولفان با توجه به تجربه چند ساله آزمون های آزمایشی، به طرح سوالات تالیفی پرداخته اند. از این رو برای آشنایی داوطلبان با ذهنیت احتمالی طراحان سوالات اصول فقه، به طرح تست های تالیفی همت گمارده اند.