معرفی کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده حقوق اساسی جعفری و عبدالهیان (ویژه آزمون مرکز وکلا)

تست حقوق اساسی مناسب برای آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه کدام است؟

در این نوشتار قصد داریم کتاب مجموعه سوالات طبقه بندی شده حقوق اساسی جعفری و عبدالهیان را معرفی کنیم. تست حقوق اساسی تالیف مشترک محسن جعفری و محمد عبدالهیان است. تست حقوق اساسی جعفری در دو سرفصل منطبق با قانون اساسی به تشریح پاسخ سوالات آزمونی سنوات قبل حقوق اساسی می پردازد.

ساختار کتاب تست حقوق اساسی جعفری

تست حقوق اساسی جعفری به بررسی سوالات آزمونی سنوات قبل درس حقوق اساسی اختصاص دارد. بدین ترتیب، سوالات گرد آوری شده مشتمل بر سوالات تالیفی نیست. در قسمت اول، تست های حقوق اساسی ایران در 8 بخش دسته بندی شده است. این قسمت سوالات مربوط به اصول قانون اساسی از شماره 1 تا 177 را پوشش می دهد. قسمت دوم، به سوالات آزمونی کلیات حقوق اساسی اختصاص دارد. کلیات حقوق اساسی به مفاهیم پایه حقوق اساسی می پردازد.

طبقه بندی موضوعی و اصولی تست ها

سوالات مندرج در تست حقوق اساسی؛ بر اساس موضوع، شماره اصول و به ترتیب مقرر در قانون اساسی طبقه بندی شده است. این سوالات چهار گزینه ای، منتخب تست های آزمونی سنوات قبل دانشگاه آزاد و سراسری در درس حقوق اساسی است.

درج متن اصول قانون اساسی

در انتهای هر بخش، متن اصولی از قانون اساسی که مرتبط با موضوع آن فصل است، درج گردیده است.

 پاسخ های تشریحی

کلیه پاسخ های ارائه شده در کتاب تست حقوق اساسی به صورت تشریحی، مستدل و مستند است. مستند پاسخ ها؛ قانون اساسی، سایر قوانین و مقررات مرتبط، نظرات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان و دکترین حقوقی است.

ارجاع درون متنی

در مواردی که پاسخ یک تست مستند به دکترین حقوقی است، نظرات دکتر قاضی در کتاب بایسته های حقوق اساسی، ملاک است. در ابتدای هر پاسخ، به مستند آن ارجاع داده شده است. برای نمونه، در صفحه 226 و در پاسخ سوال 4 از بخش سوم، این گونه آمده است: «بایسته های حقوق اساسی؛ فصل 3، ص 79 (نتیجه بحث). حاکمیت یعنی انحصار صلاحیت، عدم وابستگی و خود م ختاری در اجرای صلاحیت در محدوده های مشخص قواعد برتر».

بیان نکات مهم و آزمونی

در پاسخ نامه سوالات و در موارد لزوم، مباحث مهم و مرتبط با موضوع سوال در قالب نکته بیان شده است. برای نمونه، در صفحه 226 و انتهای پاسخ سوال 4 به عنوان نکته این گونه آمده است: «نکته: حاکمیت در سطح داخلی(درونی) یعنی اقتدار، خود مختاری و اطاعت فرمانبران و در روابط خارجی (بیرونی) یعنی استقلال و (روابط ناشی از قرارداد و پیمان)

برجسته کردن واژگان و عبارات کلیدی

در پاسخ نامه و صورت سوالات کتاب تست حقوق اساسی جعفری، واژه ها و عبارات کلیدی برجسته شده است. برجسته کردن گاهی از طریق خط کشیدن و در برخی موارد با بزرگ و پر رنگ نمودن کلمات انجام شده است.

توجیه پاسخ درست و علت رد گزینه های غلط

در پاسخ نامه هر سوال در کنار بیان و توجیه علت درستی گزینه صحیح، ایراد گزینه های غلط نیز بیان شده است. این سبک از پاسخ، می تواند در تسلط داوطلب به یکی از روش های مهندسی معکوس مفید واقع شود.

جهت مشاهده مشخصات کتاب و خرید آن از لینک زیر اقدام نمایید:

مجموعه سوالات طبقه بندی شده حقوق اساسی جعفری و عبدالهیان (ویژه آزمون مرکز وکلا)