معرفی کتاب آموزش حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی رئیسی نافچی

منبع آزمونی حقوق اساسی آزمون وکالت و ارشد کدام است؟

در این محتوا به معرفی یکی از منابع آزمونی حقوق اساسی می پردازیم. منبع حقوق اساسی برای آزمون، قانون اساسی، نظریات تفسیری و مشورتی شورای نگهبان و مفاهیم حقوق اساسی است. محتمل است، ارتباط اصول قانون اساسی با یکدیگر و ارتباط آنها با نظریات شورای نگهبان مورد توجه طراحان سوالات حقوق اساسی قرار گیرد. از این رو، برخی از داوطلبان در پی تهیه منابع آزمونی اعم از درسنامه و تست هستند. منابعی که موارد فوق را پوشش دهد. بدین منظور، در این محتوا، کتاب آموزش حقوق اساسی توکلی با ویژگی های فوق معرفی می گردد. کتاب آموزش حقوق اساسی، تالیف بهزاد رئیسی نافچی است که با نظارت دکتر محمد مهدی توکلی به رشته تحریر در آمده است. انتشارات مکتوب آخر، چاپ و نشر کتاب آموزش حقوق اساسی را به عهده دارد. مولف در 14 فصل به شرح اصول قانون اساسی پرداخته است.

سرفصل های کتاب آموزش حقوق اساسی توکلی

  1. مقدمه قانون اساسی
  2. فصل اول: اصول کلی
  3. فصل دوم: زبان، خط، تاریخ و پرچم رسمی کشور
  4. فصل سوم: حقوق ملت
  5. فصل چهارم: اقتصاد و امور مالی
  6. فصل پنجم: حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن
  7. فصل ششم: قوه مقننه
  8. فصل هفتم: شوراها
  9. فصل هشتم: رهبر یا شورای رهبری
  10. فصل نهم: قوه مجریه
  11. فصل دهم: سیاست خارجی
  12. فصل یازدهم: قوه قضاییه
  13. فصل دوازدهم: صدا و سیما
  14. فصل سیزدهم: شورای عالی امنیت ملی
  15. فصل چهاردهم: بازنگری در قانون اساسی

ساختار و چارچوب مشخص

منبع آزمونی فراوانی در درس حقوق اساسی وجود ندارد. به عبارت دیگر؛ مولفان، آن گونه که به سایر مباحث و مواد آزمونی پرداخته اند، به حقوق اساسی نپرداخته اند. از این رو، مولف کتاب آموزش حقوق اساسی با هدف رفع کمبود منابع، به تالیف این کتاب پرداخته است. کتاب آموزش حقوق اساسی توکلی، دارای چارچوب مشخص است. هر اصل در یک کادر مجزا از سایر مطالب درج شده است. نکات مهم و آزمونی هر اصل در ذیل آن بیان شده است. نظریات تفسیری مرتبط با هر اصل در قالب پرسش و پاسخ و در ذیل همان اصل ذکر شده است. در انتهای هر فصل مجموعه ای از تست طبقه بندی شده موضوعی ارائه گردیده است.

بیان نموداری اصول

در موارد ضروری، متن اصول قانون اساسی در قالب نمودار درختی و الگوهای تصویری تدوین شده است. در قالب این نمودارها، واژگان و عبارات کلیدی و آزمونی اصول قانون اساسی برجسته شده است.

برجسته کردن واژگان کلیدی

در هر اصل از قانون اساسی؛ به فراخور اهمیت آن اصل، واژگان مهم برجسته شده است. از این رو؛ کتاب آموزش حقوق اساسی نافچی، برای داوطلبی که به علت عدم مهارت قادر به تشخیص واژگان مهم و کلیدی نیست، می تواند مفید باشد.

بیان نکات مهم در قالب پرسش و پاسخ در حقوق اساسی توکلی

بر خلاف سایر کتب آزمونی، نکات مندرج در کتاب آموزش حقوق اساسی در قالب پرسش و پاسخ بیان شده است. بر این اساس، مولف برای هر نکته یک سوال طرح کرده است. استفاده از این سبک دارای مزیت هایی است. اولا، به علت بدیع بودن آن نسبت به سایر تالیفات آزمونی باعث جذابیت و منحصر به فرد بودن کتاب می شود. ثانیا؛ استفاده از پرسش و پاسخ، به عنوان یکی ازروش های صحیح مطالعه، می تواند به فهم بهتر مطالب کمک کند. ثالثا، می تواند باعث ماندگاری بیشتر مطالب در ذهن خواننده شود.

تست سنوات قبل آزمون های حقوقی

کتاب آموزش حقوق اساسی نافچی، جهت آمادگی در آزمون وکالت و تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. از این رو؛ اولا، کلیه ی تست های مندرج در این کتاب، منتخب تست های آزمون های سنوات گذشته است. بنابراین، از تست تالیفی در کتاب آموزش حقوق اساسی نافچی استفاده نشده است. ثانیا، تست های منتخب، در دو بخش مجزا با رویکرد متفاوت ارائه شده است.

تست های آزمونی طبقه بندی شده با رویکرد موضوعی

در انتهای هر فصل، مجموعه ای از تست های طبقه بندی شده به صورت موضوعی ارائه شده است. بنابراین، داوطلب می تواند پس از مطالعه درسنامه هر فصل، به تست های آن فصل رجوع نماید. سپس، با توجه به هدف خود به تست خوانی یا تست زنی مجموعه تست های این بخش بپردازد.

تست های خود آزمایی با رویکرد خود سنجی

در بخش دوم، مجموع 248 تست منتخب از آزمون های حقوقی سنوات گذشته در انتهای کتاب درج شده است. مولف، این بخش از تست ها را ذیل عنوان «خود آزمایی حقوق اساسی» تدوین کرده است. خود آزمایی حقوق اساسی جهت خود سنجی خواننده در کتاب آموزش حقوق اساسی نافچی تعبیه شده است.

کلید تست های منتخب آزمون های حقوقی سنوات گذشته

در انتهای هر فصل، کلید تست های طبقه بندی شده آن فصل ارائه شده است. از این رو، تفاوتی ندارد که هدف داوطلب تست زنی باشد یا تست خوانی. هر دو گروه، به راحتی می توانند از تست ها با توجه به هدف خود استفاده نمایند. اگر هدف تست خوانی باشد، داوطلب می تواند به قاعده دو انگشتی به مطالعه تست ها بپردازد.

بیان نظریات شورای نگهبان در قالب پرسش و پاسخ

مولف کتاب آموزش حقوق اساسی، علاوه بر متن اصول قانون اساسی و نکات مرتبط با آن به بیان نظرات شورای نگهبان نیز پرداخته است. نظرات شورای نگهبان در کتاب آموزش حقوق اساسی، در قالب پرسش و پاسخ بیان شده است.

هدف مولف از بیان نظریات شورای نگهبان در قالب پرسش و پاسخ

مولف، با هدف آموزش و فهم بهتر نظرات شورای نگهبان، آن ها را در قالب پرسش و پاسخ بیان کرده است. بدین منظور؛ اولا، نظرات مرتبط با هر اصل در ذیل آن اصل بیان شده است. ثانیا، در مورد هر نظریه سوالی طرح شده است. سپس؛ پاسخ سوال، مستند به نظریه موصوف تشریح شده است.هم چنین، در انتهای پاسخ، مستند آن درج شده است. به عنوان مثال؛ در صفحه 101 کتاب آموزش حقوق اساسی نافچی، ذیل اصل 75 قانون اساسی این چنین آمده است:

  • سوال: آیا طرح های مشمول اصل 102 قانون اساسی، یعنی طرح هایی که از طرف شورای عالی استان ها به مجلس تقدیم می شود، نیز مشمول اصل 75 قانون اساسی است؟
  • پاسخ: بله، این طرح ها نیز اگر به تقلیل درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی بینجامد، باید طریق جبران کاهش درآمد یا تامین هزینه جدید در آن ها پیش بینی شود. (نظریه تفسیری شماره 15881/30/85 مورخ 01/04/1385)

جهت مشاهده مشخصات کتاب و خرید آن از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

آموزش حقوق اساسی و آشنایی با قانون اساسی  رئیسی نافچی و دکتر توکلی