معرفی مجموعه سه جلدی اصول فقه کاربردی قافی

کتاب اصول فقه کاربردی قافی با عنوان «اصول فقه کاربردی» تالیف مشترک حسین قافی و دکتر سعید شریعتی است که با توجه به نیاز جامعه دانشگاهی به عنوان منبع درسی برای مقطع کارشناسی و ارشد طراحی شده است، اما با توجه به عدم وجود منبع آزمونی برای آمادگی در آزمون وکالت مورد استقبال داوطلبان در چند سال اخیر قرار گرفته است.

به تدریج و به موازات کتاب اصول فقه کاربردی در چند سال اخیر، منابع آزمونی متعدد و جدیدی به چاپ رسیده است. هر کدام از این منابع برای هر داوطلبی با توجه به سطح و پایه علمی قابل فهم و یادگیری است. کتاب اصول فقه قافی در 3 جلد تالیف شده است. سرفصل های آن به شرح ذیل است.

سرفصل های اصول فقه قافی

  1. جلد اول کتاب اصول فقه کاربردی : مباحث الفاظ
  2. جلد دوم کتاب اصول فقه کاربردی : ادله و منابع فقه
  3. جلد سوم کتاب اصول فقه کاربردی : اصول عملیه و تعارض ادله

ویژگی های کتاب

  • سادگی ، روانی و قابل فهم بودن کتاب برای خوانندگان
  • جذابیت در بیان مطالب با محتوا متنوع جهت فعالیت و خودسنجی خواننده
  • کاربردی کردن قواعد اصولی با توجه به قوانین و مقررات ، ذکر مثال های متعدد حقوقی و قانونی در هر قاعده
  • جهت دهی به افکار و ذهن مخاطب به سمت پژوهش در اصول فقه
  • تفکیک مباحث اصلی ، کلیدی و کاربردی از مباحث عمیق ، حاشیه ای و صرفا نظری
  • اختصار و ایجاز در عین جامعیت با حذف برخی مباحث گسترده و تخصصی
  • بیان و نقل نظرات مختلف با رعایت اصل امانت به همراه محکم و متقن بودن مطالب
  • جامعیت در عین اختصار و ایجاز به صورت بیان مباحث کاربردی اصول به شکل کامل و اختصار در بیان مباحث صرفا نظری یا فاقد بعد کاربردی فقط جهت آشنایی مخاطب

 

رویکرد اسلامی کتاب اصول فقه قافی

کتاب« اصول فقه کاربردی » را سازمان سمت با نیازسنجی دانشگاه ها و نیاز گسترده این مراکز به منابع و کتب درسی با رویکرد اسلامی در رشته های علوم انسانی چاپ و منتشر کرده است.

هدف تالیف کتاب اصول فقه کاربردی

این کتاب با توجه به محدود بودن امکانات علمی– پژوهشی و با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه دانشگاهی رشته حقوق تالیف شده است.

اصول فقه کاربردی، منبعی آموزشی-کمک آزمونی است

کتاب اصول فقه قافی جهت جلوگیری از اقدامات موازی و ارتقای کیفی و کمی منابع درسی نگاشته شده است. این کتاب به عنوان منبع درسی دانشجویان رشته حقوق در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد تدوین شده است. اما با توجه به استقبال داوطلبان آزمون وکالت، به عنوان یک منبع آموزشی-کمک آزمونی مورد استفاده دانشجویان و داوطلبان آزمون وکالت است.

نقاط قوت کتاب، ماحصل وقت گذاشتن برای تالیف آن است

بنابر اظهارات مولفان، کتاب  اصول فقه کاربردی قافی، دارای نقاط  قوتی است. این نقاط قوت، نتیجه ی صرف زمان توسط مولفان و اندیشیدن به چگونگی تدوین مجموعه ای در باب اصول فقه است.

اصول فقه قافی و جذابیت ساختار آن برای ایجاد رغبت به مطالعه

اصول فقه، از دروس مشکل و سنگین دانشگاهی است. دانشجویان رشته حقوق گرایش و تمایلی برای وقت گذاشتن جهت مطالعه و یادگیری اصول فقه ندارند. از این رو  به مطالعه حفظی و کلید واژه ای آن صرفا جهت گذراندن واحد درسی بسنده می کنند. همین امر منجر به ضعف آنها در آزمون وکالت و درصدهای پایین در این درس برای آنها می شود. این موضوع نویسندگان را به اندیشه ی تالیف اثری جذاب رهنمون ساخته است.

تعهد مولفان نسبت به نظام مندی کتاب اصول فقه کاربردی

مولفان کتاب اصول فقه کاربردی، جهت غنای مطالب کتاب ساختاری نظام مند برای بیان مباحث کاربردی اصول فقه در نظر گرفته اند. مولفان خود را به رعایت این نظام مندی در هر سه جلد کتاب متعهد نموده اند.

چارچوب کتاب اصول فقه قافی

  1. متن اصلی کتاب
  2. برای مطالعه بیشتر
  3. خودآزمایی
  4. موضوعات پیشنهادی برای پژوهش
  5. چکیده ی مطالب

مباحث اصلی و کاربردی

«متن اصلی کتاب» در بردارنده ی مباحث اصلی و کاربردی است. همچنین حاوی مثالهای حقوقی و نمونه های واقعی است.این مثال ها، جهت کاربردی تر کردن مباحث اصول فقه با بیان ساده و قابل فهم بیان شده است.

تفکیک مباحث

از جمله نقاط قوت کتاب تفکیک مباحث فنی، دشوار و صرفا نظری از مباحث کاربردی است. کارکرد مباحث کاربردی، استنباط حقوقی جهت استخراج احکام، قوانین و مقرراتی است که بر اساس فقه وضع گردیده اند.

مباحث فنی و دشوار

« برای مطالعه بیشتر»  عنوان بخش دیگری از کتاب اصول فقه کاربردی است. در بردارنده مباحث دشوار و فنی در قالب درسنامه ای مجزا از مباحث متن اصلی کتاب است. تا ضمن حفظ جامعیت کتاب از اتلاف زمان خواننده جلوگیری شود .

اساس اصول فقه، یادگیری مفهومی است

از جمله نکات مهمی که در تدریس و یادگیری اصول فقه باید بدان توجه شود این است که مباحث اصول فقه نباید به صورت حفظی و کلید واژه ای مطالعه شود. بلکه باید به صورت مفهومی آموخته شود.

استنباط احکام حقوقی

با آموزش و یادگیری مفهومی است که می توان  به استنباط احکام حقوقی پرداخت. خصوصا در مواردی که قانون ساکت، مجمل یا ناقص است.

تمرین برای یادگیری مفهومی

لازمه یادگیری مفهومی، تمرین است. در تمرین لازم است مطالب آموخته شده، به صورت کاربردی بر موضوعات حقوقی و قوانین ومقررات مبتنی بر فقه اعمال شود.

تمرین و خودآزمایی

مولفان کتاب اصول فقه کاربردی، در آخر هر مبحث، بخشی را تحت عنوان «خودآزمایی» طراحی نموده اند. بدین نحو بستر تمرین را برای اساتید، دانشجویان و داوطلبان آزمون وکالت فراهم کرده اند.

منابع آموزشی-آزمونی اصول فقه

در پایان یادآور می گردد که منابع آموزشی برای اصول فقه در سالهای اخیر افزایش یافته است. بالاخص منابع آزمونی که بیانی ساده و شیوا دارد. حاوی مثالهای ملموس ،عینی و  واقعی از دنیای پیرامون تا مواد قوانین و مقررات است.

مثال

کتاب تست و درسهایی از اصول فقه دکتر محمد حسین شهبازی، کتاب اصول فقه تطبیقی نامداری، کتاب اصول فقه شب خیز، کتاب اصول فقه قافی –دکتر شریعتی، کتاب تست سمیرا محمدی مثال هایی از این منابع هستند.

انتخاب منبع مناسب

دانشجو یا داوطلب آزمون وکالت می تواند با برآورد سطح دانش خود در اصول فقه، منبعی که می تواند بیشترین ارتباط را با آن برقرارکند و فهم مطالب آن برای او سنگین نباشد انتخاب نماید.