معرفی کتاب آیین نگارش آرا قضایی صالحی راد

آیین نگارش آرا قضائی چه می گوید؟

در این محتوا سعی بر آن است به بررسی و معرفی کتابی نو در زمینه نگارش آرا به محاطبان آن بپردازیم. کتاب آیین نگارش آرا قضایی صالحی راد  با عنوان «آئین نگارش آرا قضائی» تالیف دکتر محمد صالحی راد است. انتشارات مجد چاپ و انتشار آن را به عهده دارد. مولف کتاب آئین نگارش با توجه به سابقه شغلی خود به عنوان قاضی سابق دیوان عالی کشور شاهد آرای حاوی اشتباهات فاحش صادره از شعب دانی اعم از بدوی و تجدیدنظر بوده است. از این رو قدم در مسیر تالیف کتابی در این زمینه  نهاده است.

استواری نثر

به اعتقاد مولف ، نخستین ویژگی یک رای بهینه، پختگی و پاکیزگی نثر آن است. این پختگی به  استواری رای تعبیر می شود. به نظر نویسنده رای علی الاصول، نثر سنگینی دارد. برای عوام مردم خواندن و درک مفهوم رای، دشوار است بنابراین قاضی نباید با به کار بردن واژگان ناهموار و سنگین به خصوص واژه های عربی بر دشواری فهم رای بیفزاید. بدین منوال در بحث استواری نثر به عنوان یکی از شروط رای استوار به بیان برخی مباحث دستور زبان فارسی پرداخته است. برای مثال نحوه کاربرد واژه «هیج» و «مانع نشدن» یا نحوه قیدسازی با واژگان «گونه،صورت و شکل»را بیان کرده است.

شیوه املای فارسی در آیین نگارش آرا قضایی صالحی راد

رسم الخط فارسی یا همان شیوه املای فارسی که از شاخه های آئین نگارش است که در آن از شکل نوشتن مانند جدانوشتن و پیوسته نویسی، نشان دادن مرز میان کلمات، انتخاب املایی از میان دو یا چند گونه املا و مانند آنها بحث می شود. در این قسمت دکتر صالحی راد به تبیین شیوه برخی از پسوندها و پیشوندها در زبان حقوق می پردازد.

انتقال معنا و مفهوم توسط کلمات

مقصود از به کاربردن واژه ها، انتقال معنا و مفهوم به غیر است. این انتقال مفهوم به هر شکلی که انجام گیرد، مقصود حاصل شده است. اما با توجه به ضرورت استفاده از واژه ها و اصطلاحات دقیق در کتب حقوقی و آرا، سواستعمال در این مورد جایز نیست. اگر در انتخاب کلمات دقت و توجه کافی نشود انتقال مفهوم موردنظر نویسنده صورت نمی گیرد. حتی ممکن است باعث سوبرداشت شود.

معناشناسی حقوقی و به گزینی واژه ها

واژه های ضرب و شتم و فحاشی مثالی است که مولف برای لزوم معناشناسی حقوقی و به گزینی واژه ها به عنوان شرط چهارم رای استوار بیان کرده است. در برخی آرا از ترکیب «ضرب و شتم» به جای ترکیب «ضرب و جرح»  استفاده شده است. در صورتی که ضرب به معنای «زدن» و شتم به معنای «فحش دادن و ناسزاگویی» است. مولف آیین نگارش آرا قضایی صالحی راد در این بخش به تبیین نحوه کاربرد واژگان پرکاربرد اینچنینی پرداخته است. راه حل و نحوه به گزینی از میان چند گونه واژه را به خواننده نمایانده است. چرا که به اعتقاد دکتر صالحی راد کلیه آرای صادره از تمام محاکم قضایی روایتگر تاریخ قضائی کشور هستند. بنابراین باید از نثری استوار در بردارنده ی توجیه درست بر پایه استدلال محکم با توجه به معناشناسی حقوقی باشد.