معرفی کتاب اصول فقه آزمونی دکتر شبخیز

در این محتوا به معرفی کتاب اصول فقه شبخیز با عنوان «اصول فقه آزمونی» تالیف دکتر محمدرضا شبخیز می پردازیم. کتاب اصول آزمونی شبخیز توسط انتشارات کتاب آوا چاپ و انتشار می یابد.

این کتاب  در 6 بخش تالیف شده است. به عنوان منبع آموزشی به سبک درسنامه نگاشته شده است. کتاب اصول فقه آزمونی، جهت آمادگی در آزمون وکالت طراحی شده است. سرفصل های کتاب اصول فقه آزمونی مطابق سرفصل های دانشگاه و همچنین کتاب اصول فقه دانشگاهی اثر دیگر دکتر شب خیز است.

سرفصل های کتاب اصول آزمونی شبخیز

بخش اول:  مباحث الفاظ

بخش دوم: ادله استنباط احکام

بخش سوم: قطع، ظن و شک

بخش چهارم: اصول عملیه

بخش پنجم: تعارض و تزاحم

بخش ششم: اجتهاد و تقلید

سبک نگارش اصول فقه آزمونی

 

اصول فقه آزمونی بخوانم یا اصول فقه دانشگاهی؟

کتاب اصول فقه آزمونی شامل مباحث مورد نیاز جهت استدلال حقوقی است. از ویژگی های کتاب اصول فقه آزمونی سبک نگارش آن است. کتاب اصول فقه شب خیز، ساده ساز مطالب اصولی با عنایت به صورت سوالات آزمون وکالت است. بعضا دیده شده است که طراحان سوالات آزمون وکالت در تست های اصول فقه  تعریف اصطلاحات فقهی را مورد سوال قرار می دهند. به همین دلیل مولف کتاب اصول فقه آزمونی در هر مبحث ابتدا  متن اصلی و تعریف دقیق هر اصطلاح را آورده است. پس از آن به ساده نویسی متن اصلی و تعریف دقیق اصطلاحات پرداخته است.

 

وجه تمایز اصول فقه آزمونی و اصول فقه دانشگاهی

استفاده از مثال های حقوقی و کاربردی وجه تمایز کتاب اصول فقه آزمونی نسبت به اصول فقه دانشگاهی است. در کتاب اصول فقه آزمونی مثال ها از قوانین موضوعه انتخاب شده است. در کتاب اصول فقه آزمونی برخلاف کتاب اصول فقه دانشگاهی از ذکر مثال های غیرحقوقی، عرفی و عبادی که ارزش آزمونی ندارد پرهیز شده است.

توضیح مباحث دشوار با متد متعدد

برخی از مباحث اصول فقه ذاتا سخت و دشوار است. فهم و یادگیری آن ها برای داوطلبان آزمون وکالت مشکل است. از امتیازات کتاب اصول فقه آزمونی توضیح و تشریح این دسته مباحث به چند روش متفاوت است. از این رو مخاطب می تواند روشی را انتخاب نماید که بیشترین ارتباط را با آن برقرار کرده و به فهم موضوع کمک کرده است.

حذف مباحث غیرآزمونی

کتاب اصول فقه آزمونی کلیه ی مباحث آزمونی را پوشش داده است.  از این رو مباحثی که ارزش آزمونی ندارند در این کتاب وجود ندارد. مولف کتاب برای افزایش اطلاعات و تحقیق بیشتر پیرامون مباحث غیرآزمونی به منابع آن ارجاع داده است.