معرفی کتاب شرح جامع قانون مدنی بیات

شرح جامع بخوانم یا محشا یا نکات مدنی ؟

کتاب«شرح جامع قانون مدنی» تالیف دکتر فرهاد بیات و شیرین بیات است. شرح جامع مدنی دکتر بیات، توسط انتشارات ارشد چاپ ومنتشر می گردد. در این مطلب قصد داریم این کتاب را که مورد استقبال فراوان داوطلبان آزمون های حقوقی قرارگرفته است به صورت مختصر به علاقه مندان معرفی کنیم.

 

هدف نگارش شرح جامع مدنی دکتر بیات بر اساس فهرست قانون مدنی

شرح  قانون مدنی بیات به همان ترتیب مواد قانون مدنی نگاشته شده است. به نقل از مولفان، هدف از نگارش آن بدین سبک «حرکت در محور قانون است تا  در میدان عمل کاربرد بیشتری داشته باشد». بنابرآنچه بیان شد این کتاب  براساس فهرست قانون مدنی و در سه جلد تدوین شده است. از این رو خواننده به راحتی و بدون سردرگمی می تواند عنوان بحث موردنظر خود را بیابد.

سرفصل های شرح جامع مدنی دکتر بیات

  1. جلد اول: در اموال
  2. جلد دوم: در اشخاص
  3. جلد سوم: در ادله اثبات دعوا

بیان ساده و روان

از ویژگی های کتاب  بیان ساده و روان مباحث حقوقی است به گونه ای که مخاطب دیگر با ثقل و سنگینی  موجود در جمله بندی های کتاب های منبع اصلی مواجه نیست.

تعریف اصطلاحات حقوقی

مولف در قالب درسنامه به تعریف اصطلاحات مهم حقوقی که دارای آثار حقوقی هستند از قبیل ابطال مقرره، فسخ و غیره پرداخته است. درموارد ضروری معنای لغوی واژگان هم بیان شده است تا از ورای آن بتوان مقصود اصلی قانونگذار یا فلسفه وضع آن را فهمید.

ارتباط مواد قوانین مختلف با یکدیگر

از نکات مهم در تالیف این اثر توجه مولفان به ارتباط مواد قانون مدنی با یکدیگر و سایر قوانین است. بنابر اظهارات مولفان، وضع قوانین مختلف پیرامون مباحث حقوق مدنی و کشف حکم مسئله مطروحه در قانون مدنی بدون در نظر گرفتن قوانین مرتبط با آن گمراه کننده است. چرا که در برخی موارد، مواد قانون مدنی توسط قوانین دیگر یا نسخ شده  یا تخصیص خورده است.

انتخاب عنوان برای هر ماده

از دیگر ویژگی های کتاب شرح جامع مدنی دکتر بیات، انتخاب عنوان برای هر ماده با توجه به منطوق و مفهوم آن ماده است. برای مثال ماده 5 قانون مدنی در مقام بیان صلاحیت سرزمینی است. مولف همین عنوان را برای ماده مرقوم در نظر گرفته است. این نوع زاویه دید نسبت به مواد قانون مدنی می تواند  به فهم ارتباط مواد با یکدیگر  کمک کند. بالاخص به فهم ارتباط مواد قانون مدنی با مواد سایر قوانین.

مثال برای انتخاب عنوان هر ماده

به عنوان مثال بحث صلاحیت سرزمینی علاوه برماده 5 قانون مدنی در ماده 968 همین قانون با عنوان قانون کشور صاحب پرچم عنوان گردیده است. ماده 3 قانون مجازات اسلامی و ماده 29 قانون هواپیمایی کشور هم بدان پرداخته اند. بنابراین انتخاب عنوان بدین سبک می تواند به نقش بستن و ثبت این ارتباط در ذهن خواننده  کمک کند.

نظام مندی ساختار کتاب

کتاب دکتر بیات دارای ساختاری نظام مند در شرح مواد قانون مدنی است. این نظام مند بودن ساختار از نکات برجسته آن محسوب می گردد. نظام مندی ساختار از انتخاب عنوان برای ماده شروع می شود. سپس نص ماده ذکر شده است. در مرحله بعد به تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات حقوقی  موجود در ماده بسنده می کند. پس از آن به بررسی ارتباط مواد می پردازد.  مواد مرتبط از همین قانون و سایر قوانین را ذیل ماده مرقوم آورده است.

شرح مستدل و مستند

آرای وحدت رویه، نظرات مشورتی، اصول حقوقی و نظرات موجود در باب موضوع مطروحه به صورت مستند و مستدل بیان شده است. در موارد لازم به بیان ارتباط و حکم مسئله می پردازد.

موارد و مباحث اختلافی

در مواردی که محل اختلاف است و داوطلب در انتخاب نظر صحیح تر و مرجح مردد است به بیان مساله می پردازد. ضمن بیان نظر اقوی، حسب مورد نظر مراجع قضایی، مشهور فقها و حقوقدانان دیگر  هم بیان کرده است.

هدف مولف از بیان اقوال مختلف

در شرح جامع مدنی دکتر بیات هدف از بیان نظرات مختلف به نقل از مولف« ایجاد بستری مناسب برای آشنا شدن خواننده با نظرات مختلف و تفکر و تامل پیرامون آن است. در مواردی که نظر نقل شده مورد تایید نیست اما ذکر آن ضروری و مفید دانسته شده است، معمولا از عبارت (به اعتقاد برخی از حقوقدانان ) یا عبارات مشابه آن استفاده شده است».

معیار پاسخ دهی به سوالات

در این کتاب معمولا جواب درست از نظر طراحان آزمون های حقوقی در گیومه قرار داده شده است.

بیان مباحث مطابق ذهنیت طراح سوال

به علاوه اینکه در مواردی در متن سوال از داوطلب خواسته می شود که  «طبق ظاهر قانون مدنی» یا «طبق نظر مشهور فقها» پاسخ دهد. این نوع سوالات مدنظر مولفان قرار گرفته است.

جامعیت و پوشش مباحث آزمونی و بی نیازی از رجوع به سایر منابع

نکات مندرج در کتاب و پاسخ سوالات به قدری توضیح داده شده است که برای فهم اولیه نیازی به مطالعه سایر منابع نیست. اما جهت پژوهش بیشتر خواننده می تواند به ارجاعات کتاب مراجعه نماید.

 

برای مشاهده ویژگی ها و خرید کتاب از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

شرح جامع قانون مدنی دکتر بیات