چگونه برای آمادگی آزمون وکالت قضاوت سردفتری و حقوقی شروع کنیم

این مقاله با عنوان برنامه ریزی و مطالعه دروس حقوقی توسط تیم تولید محتوای حقوقی کتابفروشی حقوق دادبازار جهت آمادگی داوطلبین برای آزمون های حقوقی و نکات مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد نگاشته شده است.

چگونه برای آزمون های حقوقی آماده بشیم؟

از جمله دغدغه های داوطلبان آزمون های حقوقی و مهمترین سوالاتی که از ما پرسیدند از قرار ذیل بود : چطور برنامه ریزی کنند؟ روزی چند ساعت درس بخوانند ؟ چه وقت از شبانه روز مطالعه داشته باشند ؟ چطور مطالعه کنند؟ وسوالات متعدد و مشابه دیگری از این نوع.

جهت پاسخگویی به سوالات فوق به نظرات یکی از کارشناس با سابقه در این زمینه رجوع کردیم و ماحصل نظرات ایشان را جمع بندی و در این محتوا در اختیار شما قرار دادیم. امیدواریم بتوانیم در مسیر پیشرفت و موفقیت شما عزیزان گامی برداریم.

عوامل موفقیت در آمادگی آزمون وکالت

از نظر آقای دکتر مظاهر نامداری مثلث موفقیت سه ضلع دارد: یک ضلع این مثلث تلاش و کوشش است، ضلع دوم ابزار مناسب که برای داوطلبین آزمون های حقوقی همان منابع و کتاب آزمون حقوقی است و ضلع سوم مثلث موفقیت، برنامه ریزی است به انضمام اینکه برنامه ریزی با مطالعه دو مقوله جدا از هم هستند. بنابراین بحث مطالعه و مبحث برنامه ریزی باید از یکدیگر تفکیک شوند.

مثلث موفقیت در آزمون وکالت قضاوت و سردفتری و حقوقی مطالعه

برنامه ریزی و مطالعه برای آزمون حقوقی چیست؟

در یک تعریف عامیانه برنامه ریزی یعنی از اکنون تا زمان برگزاری آزمون وکالت (حقوقی)، چیدمان دروس برای مطالعه به چه صورت باشد؟ اولویت با کدام درس باشد؟ مرور درس هر چند وقت یکبار باشد؟ برنامه ریزی به چه نحوی باشد که فرد با کمبود زمان مواجه نشود؟

پس به طور کلی برنامه ریزی عبارت است از اینکه با در نظر گرفتن شرایط فرد، مدت زمان آزادی او جهت مطالعه و مدت زمان باقی مانده تا آزمون وکالت (حقوقی) روزی چند ساعت مطالعه داشته باشد تا بتواند مطالعه دروس آزمون را تمام کند و مرور هم داشته باشد.

اما  درباره  مطالعه  باید به این موارد توجه شود: چه وقت فرد تست بزند؟ چگونه مرور کند؟ کدام دروس و مباحث را بیشتر مطالعه نماید و کدام یک را کمتر؟ روش خلاصه نویسی داوطلب آزمون حقوقی به چه صورت باشد ؟ روش مرورمطالب حقوقی چگونه باشد ؟  مواد مهم و نکات کلیدی مطلب حقوقی کدام موارد هستند ؟

تذکر دکتر نامداری درباره شرایط داوطلبان برای مطالعه از این قرار است: داوطلبان آزمون‌های حقوقی توجه داشته باشند که شرایط داوطلبان و افراد با هم متفاوت است. برای مثال ممکن است، داوطلب آزمون وکالت  شاغل باشد، داوطلب دیگرممکن است متاهل و فرزند خردسال داشته باشد و مواردی از این قبیل. بنابراین برنامه ای که هر مشاور حتی مشاور خصوصی به داوطلب خواهد داد مطابق شرایط و وضعیت زندگی و مقتضیات مکانی و زمانی او خواهد بود. از این رو چنین برنامه ای یک برنامه کلی خواهد بود نه یک برنامه جزیی که شامل جزییات و حتی زندگی روزمره فرد.

برنامه ریزی مشاور بر اساس توانایی های داوطلب است

برنامه ریزی که مشاور برای داوطلب انجام می دهد علاوه بر موارد فوق بر اساس توانایی فردی او نیز خواهد بود برای مثال توانایی جسمی و روحی و ذهنی داوطلبی درحد 8 ساعت مطالعه در شبانه روز است. اما داوطلبی توانایی 10 ساعت مطالعه در طول شبانه روز دارد و داوطلب دیگری فقط می تواند روزی 4 ساعت مطالعه داشته باشد.

یک داوطلب فقط می تواند در روز مطالعه داشته باشد و توانایی مطالعه شبانه را ندارد یا برعکس داوطلب دیگری می تواند شبانه مطالعه نماید و در طول روز نمی تواند یا فرصت مطالعه ندارد. به علتی مثل شاغل بودن و داوطلب سوم بر عکس دو داوطلب فوق هم می تواند شب ها و هم در طول روز مطالعه داشته باشد.

پس داوطلبان آزمون های حقوقی نباید انتظار داشته باشند که مشاور در برنامه ریزی مطالعاتی جزییات زندگی آنها را هم برنامه ریزی نماید و مثلا به آنها بگوید چه ساعتی از خواب بیدار شوند یا ساعت چند غذا بخورند و ساعت چند مطالعه نمایند .جزییات و برنامه روزانه را باید خود داوطلبان مدیریت نماید.

مباحث بالا مقدمه ای کوتاه برای شروع بحث بود .جهت جلوگیری از اطاله بحث و ملال آور بودن نوشتار ادامه مطلب را در مقالات و محتواهای بعدی برای داوطلبین گرامی خواهیم نوشت.