کتاب تست حقوق جزا عفوری مجموعه سوالات چهارگزینه حقوق جزای اختصاصی و عمومی

در این مطلب قصد داریم کتاب تست جزای غفوری با عنوان  مجموعه سوالات چهارگزینه ای حقوق جزای عمومی و اختصاصی که توسط آقای احمد غفوری تالیف شده و انتشارات آریا داد آن را  منتشر کرده است، به داوطلبان آزمون های حقوقی، وکالت و قضاوت معرفی کنیم.

فصل بندی کتاب به صورت تست- مرور

در این مجموعه مولف با ابتکاری بدیع ضمن حفظ ترتیب و سبک و سیاق مواد قانون مجازات اسلامی و مباحث آن به فصل بندی مجموعه سوالات چهارگزینه ای  به سبک تست – مرور مبادرت نموده اند بدین صورت که :

فصل اول کتاب به طرح سوالات چهارگزینه ای از مباحث و نکات ماده 3 لغایت ماده 9 قانون مجازات اسلامی پرداخته است.

قصل دوم شامل سوالات چهار گزینه ای از مباحث و نکات مواد 10 و 11 قانون مجازات اسلامی است.

فصل سوم به طرح تست از مباحث و نکات ماده 12 لغایت 22  این قانون و مواد مرتبط با آنها شامل مواد 143 همین قانون  ، مواد 747 و 748 قانون تعزیرات مصوب 1375 و ماده 694  قانون آیین دادرسی کیفری اختصاص دارد.

فصل چهارم به طرح و پاسخگویی به تست های تالیفی و تلفیقی از مباحث و نکات مواد23 لغایت 26 قانون مجازات اسلامی می پردازد.

فصل پنجم به سوالات چهارگزینه ای از مواد 27 لغایت 39 این قانون اختصاص دارد.

فصل ششم به طرح تست های مواد 40 لغایت 63 قانون مجازات و ماده 552 مرتبط از قانون آیین دادرسی کیفری می پردازد.

فصل هفتم به مرور مواد 1 لغایت 63  قانون مجازات اسلامی  اختصاص داده شده است تا ضمن ایجاد نظم مطالعاتی برای داوطلبینی که از روش تست خوانی در مطالعه منابع آزمونی استفاده می کنند مواد مذکور در ذهن خواننده تثبیت گردد. در تدوین باقی فصول ومواد این اثر هم از همین سبک و سیستم استفاده شده است.

با پاسخنامه تشریحی کتاب تست جزای غفوری نیازی به مراجعه به متن قانون نیست.

از دیگر نقاط قوت کتاب تست جزا غفوری می توان به پاسخ های تشریحی سوالات اشاره کرد. در پاسخنامه ها اولا ماده یا قسمتی از ماده که در پاسخگویی به تست کاربرد دارد ذکر شده است تا خواننده مجبور نباشد متن قانون‌های مورد نیاز را به همراه داشته باشد و دوم اینکه با آوردن نکات مهم ومربوط به تست در پاسخنامه، داوطلب را از مراجعه به کتاب شرح آزمونی و جستجوی نکته مورد نظر در آن بی نیاز گردانیده و بدین ترتیب  ضمن جلوگیری ازاتلاف زمان از مراجعه مکرر به منابع متعدد و سردرگمی های ناشی از آن پیشگیری می گردد.

ترکیبی از سوالات تالیفی و آزمون های سال گذشته

در کتاب تست جزا عفوری، مولف سوالات را به صورت ترکیبی از سوالات تالیفی و سوالات طرح شده در آزمونهای حقوقی سالهای گذشته طراحی کرده است تا داوطلبان ضمن آشنایی با سبک سوالات و دیدگاه طراحان  بتوانند با پاسخگویی به تست های تالیفی در مباحثی که در آزمون سنوات قبل مورد سوال واقع نشده اند سطح یادگیری و میزان تثبیت مطالب در ذهن خود را محک بزنند.

از دیگر نکات مهم در این مجموعه تستی و مجموعه های مشابه که توسط مولف تهیه گردیده است عدم طرح تست های مشابه از یک نکته است بدین مفهوم که در طراحی سوالات از سبک منحصر فرد هر نکته یک تست و هر ماده به تعداد نکات، تست استفاده شده است مثلا  اگر ماده ای حاوی پنج نکته است برای آن ماده پنج تست اما برای هر نکته فقط یک تست طراحی شده است تا ضمن جلوگیری از اتلاف وقت داوطلبین از تکراری وخسته کننده شدن مجموعه جلوگیری و انگیزه تست زنی یا تست خوانی افزایش یابد.