معرفی کتاب متون فقه مشاوران سینجلی

برای آزمون وکالت قوه قضائیه متون فقه سینجلی تهیه کنم یا تحریر الوسیله معیر محمدی؟

سوال فوق از یکی از سوالاتی است که داوطلبان آزمون وکالت در تماس های خود با کارشناس حقوقی دادبازار مطرح می کنند. یکی از مواد امتحانی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه، درس متون فقه است. منبع متون فقه در این آزمون کتاب تحریر الوسیله امام خمینی(ره) است.

برای آمادگی در آزمون مرکز وکلا، کلیه مباحث تحریر الوسیله را باید بخوانم؟

تا سال 1397 تنها یک باب از تحریرالوسیله(باب الوکاله) منبع آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه بود. از سال 1398 چهار باب دیگر از تحریرالوسیله به درس متون فقه اضافه شد. از این رو اکنون، سرفصل های آزمونی متون فقه عبارت از باب الوکاله؛ باب الاقرار، باب الایمان، باب القضا و باب الشهادات است. مولفان متعددی، تالیفات متفاوتی در زمینه متون فقه دارند. یکی از این تالیفات، کتاب متون فقه مرکز وکلا است. متون فقه مرکز وکلا، تالیف محسن سینجلی است. پیام غدیر، انتشاراتی است که چاپ و نشر کتاب متون فقه سینجلی را انجام می دهد.

سرفصل های کتاب متون فقه سینجلی

  1. بخش اول: درسنامه
  2. بخش دوم: سوالات
  3. بخش سوم: پاسخ نامه

درسنامه

ویژگی بارز کتاب متون فقه وکالت سینجلی ترجمه جمله ای مسائل است. در برخی تالیفات تحریر الوسیله، صرفا متن عربی هر مسئله درج  و ترجمه کل مسئله در ذیل آن قید شده است. اما؛ در کتاب متون فقه سینجلی، هر جمله یا عبارت عربی در قالب یک نکته ترجمه روان شده است. هم چنین، شرح مختصر و مفیدی در باب موضوع آن با بیان ساده و سلیس ذکر شده است.

پرسش و پاسخ

یکی از روش های مطالعه صحیح، طرح سوال و پاسخ دادن به آن است. مراحل مختلف این روش شامل مطالعه روزنامه وار متن؛ سپس، طرح سوال از متن و پاسخ دادن به آن  است. روشی که مولف متون فقه سینجلی در تالیف این کتاب، از آن استفاده کرده است. در کتاب متون فقه سینجلی و در ابتدای هر نکته، سوالی متناسب با آن جمله طرح شده است. در واقع، مولف با طرح این سوال ذهن خواننده را برای ورود به بحث اصلی آماده می کند. به عبارت بهتر، هر سوال پیش درآمدی است که پیش زمینه ای به خواننده می دهد.

تذکر

در کتاب متون فقه سینجلی، مطالب مهم و آزمونی به دو صورت بیان شده است. اصولا؛ در این کتاب، مطالب مهم در قالب نکته درج شده است. استثنائا، مطالب کلیدی و خیلی مهم که به دقت بیشتری نیاز دارد، در قالب تذکر آمده است.

اعراب گذاری

از معیارهای برخی از داوطلبان در هنگام دریافت مشاوره جهت سفارش کتاب متون فقه، معرب بودن(اعراب گذاری متن عربی مسائل متون  فقه) است. بررسی سوابق چندین ساله سوالات متون فقه نقاط تمرکز طراحان سوالات متون فقه را نشان می دهد. در متون فقه، تمرکز طراحان بر صرف و نحو یا تجزیه و تحلیل عبارات عربی که جز قواعد و دستور زبان عربی می باشد، نیست. با این وجود، متن عربی کتاب متون فقه سینجلی، اعراب گذاری و به این دغدغه داوطلبان پاسخ داده شده است.

 معنا شناسی واژگان عربی

از دیگر بخش های درسنامه، معنا شناسی واژگان دشوار و مهم عربی است. پس از ترجمه هر جمله عربی و در موارد لزوم، معنای لغوی کلمات عربی آن نیز درج شده است.

سوالات منتخب

سوالات منتخب در کتاب متون فقه سینجلی به دو دسته تقسیم شده است. دسته اول، سوالات تالیفی و دسته دوم، سوالات متون فقه آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه سال های 1398 و 1399 است. بخش دوم کتاب، حاوی سوالات است.

سوالات تالیفی

چرا باید سوالات تالیفی مطالعه شود؟ همان گونه که در ابتدای این مقاله ذکر شد، تا سال 1397 فقط باب الوکاله از کتاب تحریر الوسیله منبع آزمون بود. از سال 1398، چهار باب دیگر به سرفصل های متون فقه اضافه شد. بنابراین، در این چهار باب؛ به علت جدید بودن، سوال آزمونی وجود ندارد. از این رو ، جهت آشنایی داوطلب با نکات مهم و نحوه احتمالی طرح سوال، مطالعه سوالات تالیفی لازم و ضروری به نظر می رسد.

پاسخ نامه سوالات

پاسخ نامه، تشریحی و مستدل است. توضیحات، به صورت ساده و روان بیان شده است. پاسخ نامه، به صورت مجزا از سوالات و در بخش سوم کتاب تعبیه شده است.

برای مشاهده صفخات کتاب و خرید آن از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

متون فقه مشاوران سینجلی