معرفی کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران دکتر بهادری جهرمی

منبع درس حقوق اساسی آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضاییه کدام است؟

در این محتوا به معرفی کتاب حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران می پردازیم. کتاب حقوق اساسی بهادری جهرمی به اهتمام پژوهشکده شورای نگهبان تالیف شده است. حقوق اساسی بهادری جهرمی، تالیف مشترک علی بهادری جهرمی رییس مرکز وکلای قوه قضاییه و جمعی از نویسندگان است. پژواک عدالت، انتشاراتی است که چاپ و نشر حقوق اساسی جهرمی را  در سال 1400 انجام می دهد.

سرفصل های کتاب حقوق اساسی  بهادری جهرمی

  1. حاکمیت
  2. حقوق ملت
  3. رهبری
  4. مجلس خبرگان
  5. مجلس شورای اسلامی
  6. شورای نگهبان
  7. مجمع تشخیص مصلحت نظام
  8. قوه مجریه
  9. قوه قضاییه
  10. شوراهای اسلامی
  11. نیروهای مسلح
  12. شورای عالی امنیت ملی
  13. صدا و سیما
  14. اقتصاد و امور مالی
  15. سیاست خارجی

ساختار و چارچوب مشخص

کتاب حقوق اساسی منطبق با قانون اساسی و سرفصل های دانشگاهی تالیف شده است. هر فصل با پیش درآمد آن شروع می شود. موضوع فصل و اصول مرتبط از قانون اساسی در پیش درآمد تبیین می شود. در موارد لزوم، مفهوم شناسی اصطلاحات مورد استفاده و دسته بندی آن ها صورت می گیرد. سپس، موضوع اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

دسته بندی مطالب

در برخی مباحث به فراخور ماهیت موضوع از یک طرف و لزوم تحلیل مبحث و نتیجه گیری آن از طرف دیگر، مولف به دسته بندی مطالب پرداخته است. برای مثال، در بحث از مسئولیت های رهبر در صفحه 90 باید توجه داشت که مسئولیت یک رهبر تک بعدی نیست. بر عکس؛ مسئولیت رهبر به فراخور ماهیت آن، دارای ابعاد گوناگون است. از این رو؛ مولف در بحث مسئولیت های رهبر، ناگزیر به دسته بندی آن ها در سه بعد سیاسی، مالی و حقوقی بوده است.

تحلیل مباحث حقوق اساسی به صورت مستدل و مستند

مباحث مطروحه در کتاب حقوق اساسی جهرمی، به صورت مستدل و مستند تحلیل شده است. مستند تحلیل های صورت گرفته به صورت مکتوب در کتاب درج شده است. بنابراین، خواننده به راحتی می تواند به مستند ذکر شده رجوع نماید.

ارجاعات درون متنی

درج مستندات در کتاب حقوق اساسی بهادری جهرمی به دو صورت انجام شده است:

  • در پاره ای موارد بر حسب ضرورت، نص قوانین و مقررات، به همراه شماره و نوع آن در متن کتاب درج شده است. برای مثال، در صفحه 229 و در بند 4 این گونه آمده است: مطابق اصل 112 و با توجه به بند 3 نظر تفسیری شماره 4575 مورخ 03/03/1372 شورای نگهبان در صورت تعارض بین مصوبات مجمع با قوانین عادی و اساسی و مقررات رسمی دیگر کشور، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام حاکم است.
  • در سایر موارد، مستندات و ارجاعات در پاورقی کتاب درج شده است.

از این رو، خواننده می تواند برای مطالعه مستندات با توجه به مشخصات مندرج آن ها به کتاب قانون اساسی به همراه نظرات تفسیری، مشورتی و … شورای نگهبان تالیف محمد فتحی و کاظم کوهی اصفهانی رجوع نماید.

جامعیت و ایجاز

کتاب حقوق اساسی جهرمی، ضمن پوشش تمامی سرفصل های دانشگاهی، منبعی موجز و مختصر در حقوق اساسی است. علاوه بر آن، به علت مستند بودن مطالب، تقریبا تمامی نظرات مشورتی و تفسیری شورای نگهبان در موضوع مورد نظر را پوشش می دهد. از این رو، خواننده برای مطالعه حقوق اساسی لازم نیست منابع متعددی تهیه نماید.

بیان ساده، سلیس و روان مطالب در حقوق اساسی بهادر جهرمی

درس حقوق اساسی از جمله دروسی است که دانشجویان حقوق تمایل چندانی به مطالعه آن ندارند. شاید یکی از علل آن بیان ثقل و سنگین مطالب توسط مولفان بوده باشد. در کتاب حقوق اساسی جهرمی، مباحث به بیانی ساده و روان تحلیل شده است. از طرف دیگر بیان مستندات، می تواند نکات مبهم و زوایای تاریک مباحث را برای خواننده روشن سازد.

برای مشاهده مشخصات و خرید کتاب از طریق لینک زیر می توانید اقدام کنید:

حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران دکتر بهادری جهرمی