دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی کامفر

شرح تفصیلی برای مطالعه آزمونهای حقوقی مناسب است یا شرح آزمونی ؟

در این محتوا از سری محتواهای معرفی کتب ویژه آزمونهای حقوقی بنا داریم به معرفی کتاب جزای پیشرفته کامفر با عنوان «دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی» بپردازیم. کتاب پیشرفته جزا تالیف دکتر بهداد کامفر از سری کتب منتشر شده توسط انتشارات موسسه آموزش عالی آزاد پژوهش است. این کتاب با فهرستی مطابق قانون مجازات اسلامی در پنج کتاب به شرح ذیل عنوان بندی شده است.

سرفصل های دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی

  1. کتاب اول: کلیات
  2. کتاب دوم: حدود
  3. کتاب سوم: قصاص
  4. کتاب چهارم: دیات
  5. کتاب پنجم: قانون تعزیرات

در انتهای کتاب به طرح مباحث و شرح قوانین خاص جزایی مرتبط و پرکاربرد بر اساس فهرست قوانین خاص جزایی پرداخته شده است.

توصیف، تحلیل و مقایسه، سبک نوشتاری کتاب دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی

سبک نوشتاری کتاب جزای پیشرفته کامفر ترکیبی از توصیف، تحلیل و مقایسه است. دکتر کامفر در کتاب «دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی» با استفاده از استقرا و تکیه بر تکنیک مقایسه تطبیقی مواد قانون مجازات اسلامی با سایر قوانین و آرای وحدت رویه به شرح یکایک مواد این قانون پرداخته اند تا ازاین رهیافت مقصود قانونگذار از اصطلاحات حقوق جزا بر مخاطب مشتبه نباشد و ارتباط آنها با یکدیگر آشکار گردد.

  مخاطب، خواننده با پایه قوی

در صورتی که خواننده بتواند با نحوه بیان و نوع نگاه مولف کتاب دوره پیشرفته کامفر ارتباط برقرار کند، مطالعه این کتاب می تواند برای وی مفید واقع شود. دانشجویان وفارغ التحصیلان حقوق  با پایه علمی قوی در درس حقوق جزا می توانند از آن بهره ببرند. با مفاهیم، تعاریف و بدیهی ترین موضوعات که سنگ بنای حقوق جزا می باشد آشنا شوند.

رفع ابهام از اصطلاحات

از دیگر ویژگی های این کتاب رفع ابهام از اصطلاحات و واژه های حقوقی است. اصطلاحاتی که در صورت ندانستن معنای واقعی، امکان دارد باعث استنباط نادرست خواننده گردند. برای مثال در ماده ی دوم قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 مقصود قانونگذار از مجازات، مجازات به معنای اخص آن یعنی مجازات کیفری است نه مجازات به معنای اعم. از این رو این ماده مشمول مجازات انتظامی نمی شود. مجازات انتظامی درموارد ارتکاب تخلف اعمال می گردد.

اثر رفع ابهام از اصطلاحات حقوقی

مجازات انتظامی، موضوع قوانین خاص مربوطه است نه قانون عام مجازات اسلامی. قانون مجازات اسلامی به استناد ماده دوم همین قانون در موارد ارتکاب جرم اعمال می گردد. این نوع نگرش به مواد در تعیین مرجع کیفری صالح به رسیدگی ونوع صلاحیت آن موثر است.

مخاطبان غیرآزمونی دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی

مولف در تدوین کتاب «دوره پیشرفته حقوق جزای عمومی و اختصاصی» از مثالهای به روز درموارد لزوم بهره برده است. مثال ها در بیان مسائل  مبتلا به جامعه و افراد آن می باشد. بیان مثال های به روز، کتاب حاضر را به منبعی کاربردی در کنار سایر کارکردهای آن مبدل نموده است. بنابراین از این لحاظ، منبعی مطالعاتی برای افراد غیرآزمونی از قبیل کارآموزان، وکلا و قضات محسوب می گردد.

اشاره به اصول و کنوانسیون ها با ذکر مثال

از نکات مهم در تالیف کتاب جزای پیشرفته کامفر اشارات نویسنده به اصول جزایی، کنوانسیون ها و اصول فقهی است. اصولی از قبیل اصل تفسیر به نفع متهم، قیاس اولویت و غیره که در مباحث مرتبط به آنها اشاره می گردد. بیان نظرات مختلف پیرامون اصول و میزان ارجحیت آنها از دیگر مباحثی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده است. مثال های حقوقی به صورت مستند در متن کتاب آورده شده است. علاوه بر این در جاهایی که بیان مثال  باعث اطاله کلام و ملال آور شدن متن می شود در پاورقی ذکر گردیده است.