معرفی کتاب کمک حافظه حقوق جزای عمومی دکتر عظیم زاده

برای حقوق جزای عمومی، کمک حافظه بخوانم یا محشا؟

در این محتوا قصد داریم به معرفی کتاب کمک حافظه حقوق جزای عمومی بپردازیم. کمک حافظه حقوق جزای عمومی تالیف دکتر شادی عظیم زاده است. انتشارات دور اندیشان، چاپ و انتشار کمک حافظه حقوق جزای عمومی را انجام می دهد. کمک حافظه حقوق جزای عمومی در 5 فصل طراحی شده است.

سرفصل های کمک حافظه حقوق جزای عمومی

  1. فصل نخست: کلیات، تاریخچه و مکاتب کیفری
  2. فصل دوم: پدیده مجرمانه و عناصر متشکله آن
  3. فصل سوم: مجرم و مسئولیت کیفری
  4. فصل چهارم: واکنش جامعه در قبال پدیده مجرمانه
  5. فصل پنجم: ادله اثبات در امور کیفری

اهداف کمک حافظه

مجموعه کتب کمک حافظه با اهداف ذیل تدوین شده است:

  • افزایش بهروری در مطالعه
  • افزایش سرعت در مطالعه
  • یادگیری دقیق، جامع و کامل

آموزش مباحث به روش نموداری

از ویژگی های بارز مجموعه کتب کمک حافظه، آموزش مباحث در قالب نمودار است. استفاده از نمودار در آموزش مباحث مزیت هایی دارد:

  • در بیان نموداری مباحث، فقط مباحث مهم و آزمونی درج می گردد. از این رو، با حذف مباحث غیر آزمونی از اتلاف وقت خواننده جلوگیری می شود.
  • دسته بندی مطالب با استفاده از نمودار، می تواند به سامان دهی مباحث در حافظه کمک نماید.
  • باعث تسریع و تسهیل روند مطالعه در مرورهای آتی می گردد.

استفاده از جداول و الگوهای تصویری

کمک حافظه حقوق جزای عمومی، در قالب درسنامه تدوین شده است. اما مولف در دسته بندی مطالب و مقایسه اصطلاحات جزایی از الگوهای تصویری و جدول استفاده کرده است. استفاده از جدول و الگوهای تصویری:

  • به ثبت مطالب در حافظه تصویری کمک می کند.
  • یاد آوری نکات مهم و مطالب را تسهیل می نماید.
  • از آشفتگی ذهنی خواننده جلوگیری می کند.

مثال

 در صفحه 180، مولف بروز جنون در مراحل مختلف فرآیند دادرسی کیفری را در یک جدول دسته بندی کرده است. در این جدول، زمان وقوع جنون، نوع جرم و نوع تصمیم قضایی درج شده است. مندرجات مستند به مواد مرتبط از قانون مجازات و قانون آیین دادرسی در داگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مقایسه شده است.

به روز رسانی و انطباق با آخرین تغییرات

از دغدغه های داوطلبان آزمون های حقوقی، به روز رسانی و انطباق کتب آزمونی با تغییرات قانونی است. ویرایش هفتم کتاب حقوق جزای عمومی در سال 1400 انجام شده است. در چاپ 1400، کتاب به روز رسانی شده است. آخرین تغییرات، اصلاحات و مصوبات جدید قوانین و مقررات مرتبط اعمال شده است.

فهرست بندی مطابق سرفصل های دانشگاهی

کمک حافظه جزای عمومی بر اساس مطالب و سرفصل های تدریس شده در دانشگاه ها تدوین شده است. از این رو، منطبق با مجموعه سه جلدی حقوق جزای عمومی دکتر اردبیلی است. از طرف دیگر، با کتاب بایسته های حقوق جزای عمومی دکتر گلدوزیان مطابقت دارد. هم چنین با کتاب زمینه حقوق جزای عمومی دکتر محمد رضا نور بها تطبیق داده شده است.

بیان نکات مهم و آزمونی سنوات قبل

از ویژگی های کتاب کمک حافظه جزای عمومی، استخراج نکات مهم از سوالات جزای عمومی آزمون های سنوات قبل است. در کادرهای مستطیلی مجزا ذیل عنوان نکته درج شده است. در انتهای هر نکته، به منبع آن ارجاع داده شده است. برای مثال، در صفحه 17 و در پایین آن این گونه آمده است، «طبقه بندی بزهکاران از دستاورد های مکتب تحققی است.{برگرفته از آزمون قضاوت 1391}»

بیان نکات آزمونی در قالب مساله

برای جلوگیری از اطاله کلام و ملال آور شدن مطالب، برخی نکات در قالب مساله مطرح شده است. صورت سوال در کادری مجزا تحت عنوان مساله، درج گردیده است. منبع سوال در انتهای آن آورده شده است. پاسخ سوال به صورت مستدل و مستند بیان شده است.

جمع بندی، خلاصه نویسی و مرور با کمک حافظه

مجموعه کتب کمک حافظه به علل فوق الذکر، منبع مناسبی برای جمع بندی و خلاصه نویسی است. از این رو، کمک حافظه جزای عمومی برای داوطلبی که از خلاصه نویسی استفاده می کند، می تواند مفید باشد.

برای مشاهده مشخصات کتاب و خریداری آن از لینک زیر می توانید اقدام کنید:

کمک حافظه حقوق جزای عمومی دکتر عظیم زاده